Intervju med en tränare i exil.

Lite frågor till Johan Paulsson f.d tränare och spelare i Wä TK.

image104

Var har du tagit vägen?

 Jag är numera tennistränare i Norge, närmare bestämt i Gjövik. Staden ligger drygt 15 mil norr om Oslo. 5 mil söder om Lillehammer. Klubben har en anläggning med fyra innebanor plus en squasch-bana. Här finns sex utebanor, fem grus och en hardcourt.

Hur fick du jobbet?

 Jag fick jobbet på den vägen att killen som är chefstränare här uppe ringde mig i mitten av November och sa att han ville ha mig uppe i Gjövik som tennistränare. Jag flög upp och kollade läget i December för att se hur anläggningen såg ut och hur staden var.
Trött som jag var på mitt industri-jobb i Hässleholm tog jag erbjudandet. Jag fick ju faktiskt hålla på med tennis på heltid, det är ju rena drömmen för någon som har tennis som sin största hobby.

Hur ser en normal arbetsdag ut?
 
 Dagarna varierar lite här uppe. Men det kan se ut så här att jag går upp 09.30 för att spela en timme tennis med någon gubbe som har ringt och sagt att han vill spela lite. Det kan ligga ett par sådana timmar på förmiddagen. Sen är det lunch. Tennisskolan börjar sen runt 15-16 till 20-21 alla vardagar. Därefter är det slappa på kvällen som gäller, mycket tid framför datorn för att hålla kontakten med vänner och familj där hemma. Det är väldigt flexibla tider man jobbar på.
Jag jobbar dessutom som tennistränare i Lillehammer en gång i veckan. Då jobbar jag från 15 till 21 varje måndag.

Vad är det bästa med jobbet?
 
 Det bästa med jobbet är att man får spela hur mycket tennis man vill i princip och jobba mycket med människor, speciellt ungdomar och se hur dem utvecklas som tennisspelare. Sen är det tiderna jag också trivs med. Är så otroligt morgontrött och att gå upp kl.06 varje morgon är inget för mig så jag det är väldigt skönt att ha sovmorgon varje dag:).

Det sämsta?
 
 Det sämsta måste vara att jag är i Norge och Gjövik som är något utav en håla där det inte händer så mycket. Jag kan citera en kille jag brukar spela med som säger så här "Gjøvik er et jævla stort symøte!".

Vad är det för skillnad med att träna våra medlemmar i Wä TK jämfört med dina adepter i Norge förutom språket?
 
 Det är ingen större skillnad på att träna ungdomarna här uppe. Dock är det så att Wä-spelarna kan lite mer tennis än Gjövik-spelarna. Både på banan och runt om. Tennisen är inte så stor här i Norge som den är i Sverige, många ungdomar vet inte ens vad tennis är för något...
 
Är det ett jobb du skulle kunna tänka dig i framtiden, i så fall varför?

 Visst skulle jag kunna tänka mig att jobba mer som tennistränare men jag tror att man tröttnar på det till slut. Tanken är att jag ska börja plugga till hösten, om det blir i Norge eller i Sverige är inte bestämt än.

Vad gör du på fritiden?
 
 På fritiden gör jag inte speciellt mycket. Tar det mest lungt, spelar ingen tennis i alla fall. Har varit ute och åkt längdskidor någon gång men det är inget för mig, det kan norrmännen hålla för sig själva. Sen händer det att man går ut på byn någon gång då och då och tar en öl eller två:). 

Spelar du själv tävlingar eller i seriesammanhang?
 
 Har inte spelat några tävlingar än, men jag ska skaffa licens här uppe så jag får testa på hur bra normännen egentligen är. Jag tror att dem vill här i klubben att jag spelar serie för dem i sommar, men vi får se.

När får vi se dig tillbaka?
 
 Jag kommer hem till sommaren är det tänkt. Om det är för gott eller om jag återvänder till Norge återstår att se. 
 
Blir det Sandhemskannan i sommar?

 Ska absolut lira Sandhemskannan i år. Mitt mål med tennisen detta året är att få revanch från i fjol då jag förlorade i finalen. Peter Jönsson får ligga i om han ska kunna försvara titeln:).
 
Vi skall framföra tipset till titelhavaren Peter Jönsson och önskar Johan lycka till i Norge och ser fram emot att se honom tillbaka i Vä till sommaren!

 
 


Kommentarer
Postat av: Karl

En hel intervju utan att nämna Jonas Elfver vid namn. Katastrof.

2008-03-18 @ 22:45:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0